Kwaliteit
Op een aantal manieren werkt El Wahda aan verdere kwaliteitsverbetering: werken met bekwaam personeel, goede methoden, het consequent opvolgen van de resultaten van de leerlingen en het verder ontwikkelen van onderwijs met behulp van het schoolplan. De afspraken binnen het samenwerkingsverband houdt de school als leidraad aan bij het te bepalen beleid.
Kwaliteitsverbetering dankzij goed personeel:
Kwaliteitsverbetering door goede methoden:
Kwaliteitszorg is op onze school een taak voor alle betrokkenen: bestuur, directeur, intern begeleider, leerkrachten, onderwijsondersteunend personeel, maar ook medezeggenschapsraad en ouderraad. Ieder vanuit zijn eigen mogelijkheden en verantwoordelijkheid. Een goede eenduidige definitie van kwaliteit is moeilijk te geven. Het begrip betekent immers voor iedereen iets anders. Kwaliteitszorg houdt op onze school onder meer het volgende in:
- We hebben oog voor de samenhang tussen het geven van onderwijs, de schoolcondities en de zorg voor kwaliteit.
- We benadrukken het verband tussen de leerresultaten en de gehele schoolorganisatie: leerlingen kunnen zich pas echt goed ontwikkelen als de school als geheel zich ook ontwikkelt.
- Kwaliteitszorg zien we als een voortdurend proces waar we continu mee bezig zijn. Het is nooit af.
- Kwaliteitszorg omvat meer dan alleen de periode op onze school. Ook volgen we de leerlingen in het voortgezet onderwijs. Door middel van contacten met deze scholen krijgen we informatie over de ontwikkeling van ‘onze’ leerlingen als ze onze school hebben verlaten.
- Kwaliteitszorg beoogt ook een goede afgestemde samenwerking met zorginstanties buiten het onderwijs.
We proberen de kwaliteit op een planmatige wijze te verbeteren:
- Kwaliteit meten: We gebruiken velerlei onderzoeksmiddelen om de kwaliteit te ‘meten’ en om hiaten op te sporen. Denk daarbij aan het leerlingvolgsysteem, inspectierapporten, tevredenheidsonderzoeken naar ouders, leerlingen en medewerkers van onze school, teamevaluatie, klassenbezoeken, functioneringsgesprekken e.d.
- Kwaliteit bewaken: Hiertoe rekenen we het toezien, nalopen en controleren of onze school daadwerkelijk op koers is richting de gewenste kwaliteit. Dat doen we onder meer door het voeren van gesprekken, observaties in de groepen, bestuderen van de resultaten, en reflectie op ons handelen (analyse van gegevens op individueel, groep- en schoolniveau).
- Kwaliteit verbeteren: Alle acties die we ondernemen om op een doeltreffende manier de gewenste kwaliteit te realiseren staan in het schoolplan. Bijvoorbeeld door aanschaf van nieuwe methodes en materialen, het volgen van cursussen en teamscholing, het ontwikkelen van een nieuw beleid, e.d.
- Kwaliteit borgen: De gerealiseerde kwaliteit borgen we door goed vast te leggen wat we hebben afgesproken en door regelmatig samen te evalueren op individueel-, groeps- en schoolniveau.
Onze uitstroomgegevens van de afgelopen schooljaren.
2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | Gemiddeld 2013-2017 | |
VWO/HAVO | 33% | 45% | 59% | 40% | 40% | 43% |
VMBO (T en G) | 24% | 5% | 36% | 40% | 10% | 23% |
VMBO (K en B) | 38% | 50% | 5% | 20% | 45% | 32% |
Praktijkonderwijs | 5% | 0% | 0% | 0% | 0% | 1% |
VSO | 0% | 0% | 0% | 0% | 5% | 1% |
Totaal | 100% | 100% | 100% | 100% | 100% | 100% |
Aantal leerlingen | 21 | 20 | 17 | 15 | 20 |
Kwaliteitsverbetering door goede ICT-voorzieningen en middelen
Kwaliteitsverbetering dankzij een goed leerlingvolgsysteem:
Onze onderwijsopbrengsten.
Na elke meting van de Cito-toetsen in januari en in juni worden de onderwijsopbrengsten onder de loep genomen. We bekijken in welke mate en op welke vlakken de leerlingen al dan niet vooruit zijn gegaan. Dat gebeurt op kind-, klas- en schoolniveau.
In het schooljaar 2016-2017 kunnen we vol trots zeggen dat de resultaten tijdens de meting van januari opnieuw erg goed vooruit zijn gegaan. Op het moment van schrijven, zijn de resultaten van de eindmeting in juni nog niet verwerkt.
Naast de metingen van de Cito-toetsen in alle groepen, hebben we daarnaast ook de resultaten van de Centrale Eindtoets in groep 8. In het schooljaar 2016-2017 hebben onze leerlingen, binnen de norm van de schoolgroep gescoord. Wij feliciteren alle groep 8 leerlingen van harte met dit resultaat.
Eindresultaten van 2013 – 2018.
Schooljaar | Schoolscore (LG) | Ondergrens | Bovengrens |
2017/2018 | 534,3 | x | x |
2016/2017 | 533,8 | 530,8 | 536,7 |
2015/2016 | 535,9 | 532,8 | 539,0 |
2014/2015 | 538,8 | 530,6 | 534,6 |
2013/2014 | 532,7 | 529,9 | 533,9 |
2012/2013 | 531,3 | 529,3 | 533,3 |
X Vanwege een vernieuwing van de centrale eindtoets, wordt er dit jaar geen ondergrens of bovengrens gegeven vanuit Cito.